051 70 12 48
LABO
Wanneer leerlingen zelf inhoud kunnen geven aan leeronderwerpen zorgt dit voor een aanzienlijke groei op vlak van intrinsieke motivatie. Leerlingen krijgen de nodige kennis en vaardigheden aangereikt en kunnen zelf op ontdekking gaan tijdens het labo.
Leerkrachten motiveren leerlingen om onderzoeksvragen te formuleren en in de voorbereidende kring worden deze vragen verder verfijnd. Tijdens labo oefenen leerlingen tal van vaardigheden die zich situeren op verschillende leergebieden.
LEERPLEIN
Het leerplein is de inrichting van de school en een uitbreiding van het klaslokaal waar leerlingen zelfstandig of in groepjes aan opdrachten kunnen werken. Het leerplein, samen met het klaslokaal, heeft verschillende subruimtes (instructieruimte, stille werkzone, werkruimte voor groepswerk, onderzoeksruimte, beweegruimte, keuzezone,…) voor de diverse activiteiten van leerlingen.
Er gelden speciale regels, zodat leerlingen rustig kunnen werken en zich goed kunnen concentreren terwijl in de instructieruimte kwaliteitsvolle instructie kan gegeven worden. Het feit dat leerlingen zelf mee kunnen denken over de omstandigheden waaronder zij het beste kunnen leren, sluit aan bij de behoefte aan autonomie van leerlingen. Het blijkt de motivatie van leerlingen voor het leerproces te vergroten.